Dag 10: Las Vegas- Santa Barbara

9 juli 2016 - Santa Barbara County, Verenigde Staten

Weer: 35 graden en zonnig

Goedemorgen mensen,

Na onze ruige nacht in Las Vegas worden we rustig wakker in onze RV om 8:30 am. Vanwege de hitte besluiten we om maar meteen even een ochtend duik te doen in het zwembad van de campground. Na deze verfrissende duik kwamen we er ook achter dat er een “hot tub” was en hebben we deze ook maar meteen getest. Vervolgens nam iedereen een douche om vervolgens te ontbijten. Dit hele “anti-kater programma” resulteerde dat iedereen fris en fruitig was om 10:00am uit Las Vegas te vertrekken. Onze bestemming is Santa Barbara en is ongeveer zes uur rijden. Na het verlaten van Vegas wordt de rit een stuk saaier en veranderd het beeld van gigantische fonteinen en flatgebouwen naar gigantische dorre vlaktes. De hele rit door de desserts van Nevada en Californië hebben we maar snel aan ons voorbij laten gaan.. Eenmaal aangekomen aan de Westkant van Californië, wordt het landschap een stuk mooier. De bergen zijn groen en de gronden zijn hier een stuk vruchtbaarder, getuige de vele tuin/akkerbouw bedrijven in dit gebied. Omstreeks vijf uur komen we aan bij de, van origine uit de Beemster afkomstige, Barry. Hij is goede vrienden met de vader van Carlijn en we worden met open armen ontvangen. Barry heeft zelf een biologisch tuinbouwbedrijf met mint, basilicum, bieslook, rozemarijn en tijm. Daarnaast heeft hij zes kinderen en bij onze aankomst waren er vier thuis. Onder het genot van een biertje praten we (in het engels) met Milly (22 jaar) en Francis (19 jaar). Beide zitten op college in Arizona en vertellen over de invloed van de rijke Chinezen op de Universiteiten van Californië. Door het Amerikaanse systeem wordt er nauwelijks onderscheidt gemaakt tussen Amerikaanse en buitenlandse inwoners bij de inschrijvingen van scholen. Het gevolg hiervan is een toenemende prijs van onderwijs, waardoor het te duur is voor Milly en Francis om in Californië te studeren. Na deze verhalen is het tijd om naar het strand te gaan. Hier lopen we even wat rond, maken we wat foto’s en proberen we (tevergeefs) dolfijnen te spotten. Barry verteld ons dat het gebied waarin hij woont en magneet is voor de rijke van Los Angeles en dat voor doodnormale huizen een prijskaart hebben van 1 miljoen dollar. Ook verteld hij dat Arnold Schwarzenegger niet ver hier vandaan woont. Daarnaast komen we erachter hoe druk de één naar jongste zoon Charlie is. Een grappig mannetje met energie voor tien. Qua karakter heeft Charlie veel weg van zijn vader. Nadat we terugkomen van het strand, gaan we langs op de plaatselijke kermis en eten we wat Taco’s en Burritos. Op de kermis is naar mijn idee 80% van de mensen Mexicaans en zien we een aantal aparte spelletjes. Het populairste spel op de kermis is je kleingeld werpen op glazen potjes om via deze manier in de prijzen te komen. Bij dit spel staan twee rijen dik mensen om de hele kraam heen en het kleingeld vliegt letterlijk langs de oren. Nadat we hier zijn wezen kijken, is het tijd om weer huiswaarts te gaan. Hier spelen we drie rondes poule en is het rond 11 uur om maar weer eens tijd om te gaan slapen.

Truste!!