Dag 18: Moab- Fruita

17 juli 2016 - Fruita, Colorado, Verenigde Staten

Weer: 35 graden en zonnig

Goedemorgen lezers en fans

Het is inmiddels zondagochtend en worden wakker op een fantastische parkeerplek in het dorpje Moab. Wederom is het heet en zitten om 10:00am in de auto om richting het Arches National Park te gaan. We rijden Moab uit en na tien minuutjes zijn we al bij het Visitor Centre. Voor deze hoeven we niet te betalen en we lopen als eerst het museum in. Hier zien we een film hoe de Arches zijn ontstaan en waarom ze zo bijzonder zijn. Na dit filmpje hebben we de RV gepakt en zijn we omhoog het park in gereden. We zien hier een aantal Arches (bogen) en maken meerdere foto’s. Na een tijdje rijden komen we aan bij de Delicate Arch, waar een wandelroute bij hoort van ca. 20 minuten heen en een kwartiertje terug. Omdat het zo heet is, lopen we niet gigantisch hard en doen het rustig aan. Als we uiteindelijk bij de Arch aankomen, maken we wat foto’s en lunchen we wat. De weg terug naar de parkeerplaats is een stuk makkelijker en we lopen alleen maar naar beneden. Omdat we afgelopen dagen alleen maar National parken gezien hebben, is het bijzondere van de Arches National park er een beetje af en besluiten niet de hele dag hier te besteden. We bezoeken nog een Arch die tien minuutjes lopen is en daarna rijden we het park uit. De weg gaat langs de Colorado en komen we een badplaats tegen. Omdat de Colorado zo erg is uitgesloten, ben je binnen paar stappen in het water al kopje onder. Het zwemmen hier is overigens niet helemaal zonder gevaar. Hoe verder we naar het midden van de rivier gaan, hoe harder de stroming is. Na het zwemmen is het tijd om even bruin te bakken om daarna weer even te zwemmen. Na een uurtje hebben we het hier ook weer gezien en vervolgen we onze route. Een prachtig stukje tussen de hoge rotsen en naast de weg is de Colorado river. We rijden hier door de rotsen en zien onderweg een verlaten kabelbrug met een briefje waar om donaties wordt gevraagd om de uit 1917 afkomstige brug te restaureren. Dit briefje is afkomstig uit het jaar 2000 dus een beetje over tijd. Dit is aan de verpauperde brug ook wel te zien waar alleen nog de kabels en een deel van de constructie te zien is.. Nadat we weer even verder rijden, verandert het landschap heel snel. De bergen verlaten we en ineens komen we in een gigantische kale vlakte met een klein beetje vegetatie. Hier is letterlijk geen hond op de weg en na een tijd rijden zien we een compleet verlaten dorp. Heel apart om te zien aangezien de auto’s nog steeds bij de huizen op de oprit staan en hier aan het verroesten zijn. Het verlaten kioskje zal waarschijnlijk nog kranten hebben liggen die uit heel lang geleden dateren. Na dit dorpje rijden we weer door op de verlaten weg en komen we uiteindelijk de snelweg tegen die naar het oosten gaat. Deze is een stuk drukker en na tien minuten op de snelweg rijden we de staat Colorado binnen. Hier beginnen ook meteen de Rocky Mountains die de voeding zijn voor de Colorado rivier. Omdat het al zeven uur is geweest, besluiten we om bij het dorpje Fruita af te slaan en hier een parkeerterrein te zoeken. We eten hier wat spaghetti carbonada en gaan na het eten ouderwets rummikubben. Marjon blijkt hier een talent in te zijn en weet ieder steentje wel kwijt te krijgen. Léon speelt dit voor het eerst maar leert het snel, de laatste potjes worden beide door hem gewonnen. Ondertussen is het al 11:30pm en gaan we ons bed in.

Truste!